[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_opacity=”0.5″ border_style=”solid”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_text]

Tre år av intensiv granskning

Det är ett högst rimligt antagande att försäkringsförmedlarna har ett par år av intensiv granskning och skärpta regler att vänta sig.

“Artikeln publicerades första gången hösten 2015. Då vår kristallkula visade sig vara ovanligt klar den dagen publicerar vi artikeln igen då den alltjämt och i allra högsta grad är aktuell”

Det har naturligtvis inte undgått den som är aktiv i försäkringsförmedlingsmarknaden att det senaste decenniet präglats av skärpta regler och hårdare krav på rutiner. I mitt löpande compliancearbete får jag återkommande frågor med temat “ska det aldrig ska ta slut?” och med “det” åsyftas just de kontinuerligt ökade kraven. Med denna artikel ger jag min tolkning av vad som sker på försäkringsförmedlingsmarknaden och vad vi har att vänta de kommande åren.
Jag ska börja med det korta svaret på frågan ovan. Nej det kommer aldrig att ta slut och de närmsta åren kommer det inte heller att stagnera utan precis tvärtom, skärpt lagreglering, självreglering och granskning står på dagordningen .

 

[/fusion_text][fusion_text]

Min tolkning

Givet de förändringar som skett, sker och ska ske för försäkringsförmedlingsmarknaden är det högst rimligt och sannolikt att anta att företag verksamma inom finans och försäkringsmarknaden och i synnerhet försäkringsförmedlingsmarknaden kommer hamna under luppen de kommande åren. Vindarna fortsätter blåsa kraftigt i konsumentens och policyns tecken och det finns inget som tyder på lä, tvärtom synes en stormby i horisonten.
Åsikternas må gå isär om granskningen är för mild, lagom eller för omfattande men det förtar inte det faktum att myndigheter som Finansinspektionen och Konsumentverket har såväl en nationell som internationell piska på sin rygg och till det finns ett ganska stort medialt intresse vilket påkallar extra hårdhandskar vad gäller vissa verksamheter som exempelvis förmedlare som vänder sig till äldre konsumenter, ger rådgivning kring komplicerade produkter eller produkter med hög förtjänstmarginal, har bristfällig information och dokumentation mm. Till detta kommer branschorganisationernas självreglering som naturligtvis kommer dra sitt strå till stacken och där kommer vi säkerligen få se ökad aktivitet från organ som exempelvis Försäkringsförmedlingsmarknadens Disciplinnämnd.

Kort sagt har att vänta ett par år av hård granskning, förtydliganden kring regelverk och branschpraxis.

[/fusion_text][fusion_tagline_box shadow=”no” shadowopacity=”0.7″ border=”2″ highlightposition=”left” content_alignment=”left” linktarget=”_self” buttoncolor=”default” title=”Vad innebär det för företag verksamma i branschen?” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″]

● Större risk för granskning och påföljder.
● Större risk för kundklagomål och ärenden i ARN.
● Större risk för rättsprocesser med alltmer finans- och försäkringskunniga jurister och advokater i spetsen.
● Mer fokus och ökat ansvar för ledning och styrelse.

[/fusion_tagline_box][fusion_tagline_box shadow=”no” shadowopacity=”0.7″ border=”2″ bordercolor=”#64f47a” highlightposition=”left” content_alignment=”left” linktarget=”_self” buttoncolor=”default” title=”Så hur förberedar man sig för detta” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″]

● Öka budgeten för intern reglering.
● Öka budgeten för utbildning.

[/fusion_tagline_box][fusion_tagline_box shadow=”no” shadowopacity=”0.7″ border=”2″ bordercolor=”#cb58d8″ highlightposition=”left” content_alignment=”left” linktarget=”_self” buttoncolor=”default” title=”Och slutligen, hur tar man det första praktiska steget” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″]

● Complianceansvarig upprättar en första övergripande GAP-analys med stöd av företagets funktion för riskkontroll och hantering.
● Analysen presenteras i en kontrollrapport på kommande styrelsemöte.
● En grupp tillsätts för det praktiska arbetet med mål att ta fram och för styrelsen presentera en kvalitetssäkrad slutrapport.

[/fusion_tagline_box][fusion_text]

Det finns naturligtvis andra metoder för att adressera problematiken, ovan sagda är min personliga tolkning och förslag till metod.
Slutligen återstår det för mig att önska er lycka till med compliancearbetet och av erfarenhet kan jag garantera er att:

proaktivt compliancearbete är mycket billigare och har färre konsekvenser än retroaktivt.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]